Innovinterview

Home / InnovInterview
Home / InnovInterview

Innovinterview

Elke maand stelt Innoviris een aantal vragen aan een Brusselse stakeholder in het OOI-domein. Of het nu een onderzoeker, een ondernemer of één van onze partners is, ze hebben allemaal een belangrijke mening over de verschillende aspecten van de Brusselse OOI-sector.

innovinterview

Elke maand stelt Innoviris een aantal vragen aan een Brusselse stakeholder in het OOI-domein.
Of het nu een onderzoeker, een ondernemer of één van onze partners is, ze hebben allemaal een belangrijke mening over de verschillende aspecten van de Brusselse OOI-sector. 

 

December 2016: Hari Verlaet, verantwoordelijke van het project Plateform DD

Kunt u uw project kort voorstellen ? 

Platform DD is een gratis platform voor wetenschapsvulgarisering volgens de visie van duurzame ontwikkeling in Brussel. Het platform bestaat uit twee luiken : het onderwijsluik voor Brusselse leerlingen en een online platform voor het grote publiek. Het doel van het onderwijsluik is bij leerlingen de interesse voor wetenschappen opwekken.

De filosofie van het programma bestaat uit verschillende pijlers: 

  • wetenschappelijke inzichten op een transdisciplinaire manier aanbrengen 

  • wetenschappelijke inzichten illustreren via verschillende aspecten uit het dagelijkse leven en door de ontdekking van duurzame en innovatieve initiatieven in Brussel. 

  • de voorkeur geven aan vraagstellingen en wetenschappelijk onderzoek 

  • ruimte voor discussie creëren en de mogelijkheid geven om deel te nemen aan gezamenlijk onderzoek 

  • de leerlingen plannen laten maken voor de toekomst 

Leerkrachten hebben uit drie belangrijke thema’s (voeding, afval, energie) één thema gekozen. Daarnaast is er nog één overkoepelend thema: voeding & afval.

Voor het grote publiek zal er samen een webplatform worden uitgebouwd dat het werk van de leerlingen onder de aandacht brengt. Op dit platform wordt de informatie over de voedings-, energie-en afvalcyclus op een gedetailleerde manier uitgelegd zodat de burgers de werking van Brussel beter begrijpen. Op het webplatform zal ook een kaart zichtbaar zijn met alle innovatieve en duurzame plaatsen in Brussel. 

Platform DD is een programma van het departement INFORSCIENCES voor de verspreiding  van wetenschappen van de Université libre de Bruxelles en wordt gefinancierd door Innoviris.

Wie is het doelpubliek van het programma ? 

Hoe jonger je begint met de wetenschappelijke ontwikkeling, hoe beter. We werken met de leerlingen tijdens hun lessen wetenschappen. Deze lessen kunnen de basis vormen voor de ontwikkeling van een nieuwsgierige, creatieve en kritische geest. Het onderwijsluik is gericht op klassen van jonge leerlingen tussen 10 en 17 jaar, van het vijfde leerjaar tot het vijfde middelbaar. 

Voor deze eerste editie schreven 36 klassen zich in. We hebben ervoor gezorgd dat het publiek zo divers mogelijk was. Dit wil zeggen dat er zowel klassen van het algemeen, technisch al bijzonder onderwijs aan het programma deelnemen. Deze klassen komen zowel van scholen die een klassieke pedagogie hanteren als scholen met een actieve pedagogie, van het vrije als officiële onderwijs, katholieke als niet-katholieke onderwijs. Ze zijn verspreid over 12 van de 19 gemeenten van het Gewest.

Het luik “groot publiek” is voor iedereen. We zijn ervan overtuigd dat het programma elke Brusselaar kan interesseren en kan leren om de werking van de stad beter te begrijpen of initiatieven en innovatieve technieken te ontdekken die geïmplementeerd werden door verschillende partners van het Gewest. 

 

Hoe gaat het programma in de klas concreet verlopen ?

De onderwijzers van de 36 klassen hebben elk één van de voorgestelde thema’s : voeding, afval, energie en voeding & afval. 

Voor elke klas bestaat het programma uit vier stappen die plaatsvinden tussen januari en mei 2017. Elke stap wordt begeleid door animatoren van INFORSCIENCES en/of door partners van het programma.

De eerste activiteit is een inleiding. Het is het eerste contact met het programma en een ontdekking van het thema.

Vervolgens is er een proefatelier waarbij de jongeren wetenschappelijke experimenten moeten uitvoeren en vaststellingen moeten doen die nuttig zijn in lopende processen. Op die manier wordt hun nieuwsgierigheid en hun wetenschappelijke creativiteit aangewakkerd.

Daarna volgt er een bezoek. De leerlingen ontdekken een bijzondere plek die symbool staat voor duurzame innovatie of de verspreiding van wetenschappen. Ze observeren de toepassingen van de wetenschappelijke inzichten die ze recent hebben verworven en de beroepen die hiermee verbonden zijn.

Ten slotte is er een conclusie waarbij ze de activiteiten moeten samenvatten en deelnemen aan collaboratief onderzoek. Op die manier kunnen ze hun mening geven over de grote hedendaagse uitdagingen en de rol van de wetenschap in de zoektocht naar duurzame oplossingen.
 

Kunnen we stellen dat Platform DD een collaboratief onderzoeksproject is ?

Inderdaad. Enerzijds verzamelen de leerlingen gegevens rond hun kennis over de werking van Brussel, hun gewoontes, hun perceptie en leefomgeving. Dit alles dankzij verschillende innovatieve ontwikkelingen in informatica-en communicatietechnologieën. Dat wakkert ook hun interesse aan voor nieuwe mogelijkheden die dit domein in volle ontwikkeling biedt.

Anderzijds moeten ze informatie over Brusselse stakeholders of technieken in duurzame ontwikkeling zoeken en publiceren. Deze informatie wordt op het platform gecentraliseerd en aangeboden aan het grote publiek. Op deze manier kunnen de leerlingen tonen wat ze hebben geleerd.
 

Waarom is jongeren sensibiliseren voor wetenschappen vandaag zo belangrijk ?

Wetenschappen is leuk. Wetenschappen groeien uit de nieuwsgierigheid, de creativiteit van mensen. Mensen die zich vastbijten in een bepaald domein, kunnen zich daarin verder ontwikkelen.

Wetenschappelijk onderzoek is de basis van technologische innovatie. De lamp werd niet uitgevonden door de kaars te verbeteren. Vandaag heeft de mensheid creatieve geesten nodig om de grote uitdagingen aan te gaan die ons te wachten staan.

Wetenschappen kennen geen afkomst, geslacht of sociale verschillen. Het is een geweldig instrument voor sociale inclusie en biedt jongeren kansen om zichzelf te ontwikkelen buiten hun eigen maatschappelijk kader.